Med dette verktøyet har entreprenøren spart tid – og fått mer oversikt og kontroll!

Med mange leiligheter og bevisste boligkjøpere ønsket entreprenøren Martin M. Bakken bedre kontroll. De ville gi mer systematisk oppfølging til kjøperne. Løsningen fant de i en løsning fra Trondheim. – De siste to årene har vi brukt APEX på alle boligprosjekter hvor vi har hatt overlevering, sier Lars-Erik Knippa.

Han er teknisk direktør i Martin M. Bakken, og har hovedansvar for selskapets driftsapparat. Siden 1928 har det Innlandet-baserte selskapet bygget både næringsbygg og privatboliger. Frem til 2018 var de ifølge Knippa «halvdigitalisert».

– Vi hadde vel i praksis bare satt strøm på papiret. Det var Excel og noen digitale protokoller, ellers ble mye skrevet for hånd, sier han.

Mer kontroll

Lars-Erik Knippa, teknisk direktør i Martin M. Bakken

Spesielt garantisaker var det vanskelig å holde orden på. Det var permer, reklamasjons- papirer skrevet for hånd, brev, mail og telefonsamtaler – om hverandre. Våren 2018 skulle det snu.

– Vi dro til Trondheim og fikk en presentasjon av APEX som verktøy. Vi så raskt at dette kunne være løsningen på mange av de utfordringene vi hadde når det gjaldt systematisk oppfølging og respons.

De siste 2 årene har APEX vært flittig brukt på Hamar, Elverum og omegn. Det har gitt boligbyggeren en helt annen oversikt enn tidligere.

– Spesielt har det hjulpet oss med å få kontroll over åpne og lukka saker mot oss som totalentreprenør. Vi har fullstendig oversikt hos våre underentreprenører, på tvers av prosjekter. Det gjør også at vi kan spisse oppfølgingen, sier Knippa.

Store besparelser

Den tekniske sjefen forteller at de har en helt ny tilgang på statistikk, og understreker spesielt verdien av at all historikk er ivaretatt. Arkivering og struktur har aldri gått raskere.

– Du slipper å bruke tid på å lete deg frem. Det ligger mye besparelse i å ha all informasjon elektronisk og på ett sted. Meglere snakker om at de sparer en hel dags arbeid per overlevering.

At det har vært en terskel for noen eldre sluttbrukere å komme i gang med appen, har de blant annet løst gjennom enkle brukermanualer.

– Det har ikke vært noe problem. Alle, også byggherren, synes dette er et proft system. Jeg oppfatter at alle føler de har bedre kontroll nå.

– Står mer samlet

Knippa er også opptatt av de overordnede effektene. For ham, og Martin M. Bakken, er det mer enn en app som sparer tid.

– Både vi og byggherre blir målt på kvalitet av boligkjøper. Er ikke en balkongdør som den skal, reflekterer det dårlig på oss begge. Den gjennomsiktigheten APEX gir, gjør at vi står mer samlet ut mot ettermarkedet.

I et marked som stadig spisser seg, kjenner den tekniske sjefen på kravet om å være proaktiv. Det mener han også system har hjulpet dem med.

– Når du har så mye oversikt på ett sted, blir du mer realitetsorientert på hva som egentlig beveger seg. Det gjør at vi er mer «på» nå, sier Knippa, og avslutter med en hyllest til APEX’ utviklere og support-avdeling:

– De har stått på, levert og vært tilgjengelig når vi trenger hjelp.